Skip to main content

Επιστροφή στη πλήρη λίστα με τα νέα

O TAP καταθέτει την Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων στις αρχές στην Ελλάδα, ξεκινάει την δημόσια διαβούλευση

07 Αύγουστος 2013

ΑθήναΕλλάδαΈπειτα από σχεδόν τέσσερα χρόνια εντατικών εργασιών για την επιλογή και βελτιστοποίηση  ης όδευσης του αγωγού στην Ελλάδα, ο TAP υπέβαλε την ολοκληρωμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων (ΜΠΚΕ) στο Υπουργείο ΕνέργειαςΠεριβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής.

Σκοπός της ΜΠΚΕ είναι η αξιολόγηση και η βελτιστοποίηση των πιθανών περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων καθώς και επιπτώσεων στην πολιτιστική κληρονομιά,   και επιπρόσθετα η καθοδήγηση της υλοποίησης των μέτρων αντιμετώπισης για την αποφυγή ή την ελαχιστοποίηση των αρνητικών και την ενίσχυση των θετικών επιπτώσεων. Περιλαμβάνει μία λεπτομερή ανάλυση της προτεινόμενης όδευσης του αγωγού στην Ελλάδα, των μόνιμων και προσωρινών υποδομών που απαιτούνται κατά τη φάση της κατασκευής, όπως δρόμοι πρόσβασης και εργοτάξια, καθώς και των λειτουργικών  εγκαταστάσεων που θα υπάρξουν όταν τελειώσει η κατασκευή.

Η ΜΠΚΕ εκπονήθηκε από κοινού από Έλληνες και ξένους ειδικούς σύμφωνα με την Ελληνική Νομοθεσία και τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, όπως προβλέπεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ). Τα πρότυπα αυτά έχουν υιοθετηθεί εθελοντικά από τον TAP, με σκοπό τη βελτιστοποίηση των πιθανών επιπτώσεων του έργου.

Η υποβολή της τελικής ΜΚΠΕ είναι το αποκορύφωμα μιας διαδικασίας συνεργασίας με τις ελληνικές αρχές που ξεκίνησε από το 2010 με την υποβολή της Έκθεσης Οριοθέτησης Περιεχομένου της ΜΠΚΕ και της Προμελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΠΠΕ) για το Δυτικό τμήμα του TAP στην Ελλάδα και την Έκθεση Οριοθέτησης Περιεχομένου της ΜΠΚΕ για το Ανατολικό τμήμα του TAP στην Ελλάδα. Τον Ιούλιο του 2013 το Υπουργείο Ενέργειας, Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής ολοκλήρωσε τον έλεγχο πληρότητας της ΜΠΚΕ του ΤΑΡ και ενέκρινε την έναρξη της επίσημης διαδικασίας για τη δημόσια διαβούλευση. Κατόπιν της έγκρισης της ΜΠΚΕ, οι Ελληνικές αρχές θα εκδώσουν τους Περιβαλλοντικούς Όρους, οι οποίοι απαιτούνται ώστε ο TAP να αρχίσει τις κατασκευαστικές δραστηριότητες.

Ο Rikard Scoufias, Διευθυντής του TAP για την Ελλάδα, δήλωσε: « Είμαι πολύ ευχαριστημένος με τη σημερινή υποβολή. Αποτελεί το αποκορύφωμα των ετών εντατικής εργασίας από ‘Ελληνες και διεθνείς ειδικούς, σε στενή συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές, καθώς και τις κοινότητες κατά μήκος της όδευσης  του TAP στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα,οι εκατοντάδες συναντήσεις που έχει πραγματοποιήσει ο TAP με τις τοπικές κοινωνίες και τους ειδικούς κατά μήκος της όδευσης για να ακούσει τις παρατηρήσεις τους, αποτελούν παρακαταθήκη για την δέσμευση του ΤΑΡ σε έναν ανοικτό και διαφανή διάλογο ο οποίος συνεχίζεται τώραμε μία εντατική  διαδικασία διαβούλευσης ώστε να μοιραστούμε τις διαπιστώσεις και τις σκέψεις μας σχετικά με το πώς να βελτιστοποιήσουμε την παρουσία  του TAP κατά μήκος του διαδρόμου του αγωγού.. Οι απόψεις και τα σχόλιά των κοινοτήτων αυτών , θα ενσωματωθούν στην ανάπτυξη του έργου του αγωγού. Συνολικά, αυτή η διαδικασία διαβούλευσης θα περιλαμβάνει συναντήσεις σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, καθώς και πάνω από 100 συναντήσεις σε επίπεδο τοπικών κοινοτήτων ».

Οι συναντήσεις δημόσιας διαβούλευσης της ΜΠΚΕ θα διεξαχθούν από μια κοινή ομάδα αναδόχων μελετητών του TAP (E.ON New Build and Technology), τοπικών υπεργολάβων μελετητών (Ασπροφός, Exergia) και εκπροσώπων του TAP τις προσεχείς εβδομάδες. Οι συναντήσεις με τις τοπικές κοινότητες θα λάβουν χώρα μεταξύ 16 Σεπτεμβρίου και 18 Οκτωβρίου. Δημόσια ανακοίνωση με την ημερομηνία και τον τόπο των συναντήσεων θα δημοσιευθεί σε εθνικά και τοπικά μέσα ενημέρωσης..

Η πλήρης ΜΠΚΕ σε έντυπη μορφή, θα βρίσκεται σε δημόσια έκθεση σε όλους τους επηρεαζόμενους δήμους κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού, καθώς επίσης η Μη Τεχνική Περίληψη της ΜΠΚΕ σε έντυπη μορφή θα βρίσκεται σε δημόσια έκθεση στα κοινοτικά κέντρα όλων των επηρεαζόμενων κοινοτήτων. Σφραγισμένα κουτιά και έντυπα κατάθεσης σχολίων θα είναι διαθέσιμα δίπλα στα έγγραφα της ΜΠΚΕ ώστε το κοινό να παρέχει τα σχόλια του.

Επιπλέον, η ΜΠΚΕ θα είναι ​διαθέσιμη (Ελληνικά και Αγγλικά)

Σχόλια σχετικά με την ΜΠΚΕ μπορούν επίσης να υποβληθούν στα γραφεί του TAP στην Ελλάδα μέσω των ακόλουθων καναλιών έως τις 30 Οκτωβρίου 2013:

Εmail: esia-comments@tap-ag.com 
Ταχυδρομικώς: Trans Adriatic Pipeline AG –Ελλάδα (Παράρτημα), 21ος Όροφος, Πύργος Αθηνών, Λεωφόρος Μεσογείων 2-4,11527, Αθήνα, Ελλάδα
Φαξ: + 30 210 7454300
Για περεταίρω πληροφορίες, παρακαλούμε επισκεφτείτε www.tap-ag.gr 
Για ερωτήσεις ΜΜΕ: Γιώργος Χατζηδάκης  George.hatzidakis@tap-ag.com 

Σχετικά με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP)

Ο TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II στο Αζερμπαϊτζάν στις πιο ελκυστικές αγορές της Ευρώπης.

Ο αγωγός θα διασυνδεθεί με τον αγωγό TANAP (Trans Anatolian Pipeline) στην περιοχή Κήποι κοντά στα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα διέρχεται από την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα προτού καταλήξει στις ακτές της Νότιας Ιταλίας.

Το μεγαλύτερο τμήμα των περίπου 870 χιλιομέτρων του αγωγού TAP θα είναι στην Ελλάδα. Ο TAP θα ξεκινάει από τους Κήπους κοντά στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και θα επεκτείνεται για περίπου 550 χιλιόμετρα στα σύνορα με την Αλβανία νοτιοδυτικά της Ιεροπηγής.

Η διαδρομή του TAP θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο διάφορες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας κ.ά. Η προσαιγιάλωση του TAP στις ακτές της Ιταλίας, της τρίτης μεγαλύτερης αγοράς φυσικού αερίου στην Ευρώπη, παρέχει πολλαπλές δυνατότητες για περαιτέρω μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία σε μερικές από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές, όπως στη Γερμανία, τη Γαλλία, τη Μεγάλη Βρετανία, την Ελβετία και την Αυστρία.

Σχεδιασμένος για να επεκτείνει τη χωρητικότητα από τα 10 στα 20 bcm ετησίως, ο TAP θα ανοίξει το λεγόμενο Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης παρέχοντας μια νέα πηγή φυσικού αερίου.

Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η ελβετική Axpo (42,5%), η νορβηγική Statoil (42,5%) και η γερμανική E.ON (15%). Τα μέλη της Κοινοπραξίας του Shah Deniz –BP, SOCAR και Total– έχουν τη δυνατότητα να γίνουν μέτοχοι του TAP κατόπιν επιλογής του ως η διαδρομή μεταφοράς του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, και επί του παρόντος χρηματοδοτούν την ανάπτυξη του έργου TAP.